blog nih hanya luahan pendapat peribadi pandangan isi hati mengenai realiti hidup seorang manusia. BERSIH dan tidak mengandungi unsur-unsur yang tidak lazat dihati.insyaAllah. aku takde la baik sangat tapi aku suka berusaha untuk menjadi baik. aku pun manusia biasa, so maaf dipinta sekiranya terdapat salah dan silap dalam me'create' entries.

korang nak BERSIH ke KOTOR ?

hola hola
http://www.emocutez.com

korang tau tak kenapa kita kena pakai kasut bila keluar rumah.
bukan nak tunjuk pandai, aku juz bagi pendapat aku je la..
sape2 tak puas hati buleyh 'komeng2' bila aku da abes cerita k!

ok..
bila kita keluar rumah, kita kena pakai kasut..
kenapa?

sebab..

1) kita nak rumah kita bersih..kan?
2) kita tak nak penyakit .. kan..
3 ) korang pikir sendiri sebab lain..

cuba korang imagine korang keluar rumah tak pakai kasut..

bile korang kaluar rumah, korang pijak tapak tanah yang ada bermacam2 khazanah binatang.contoh? TAIK anjing, lumpur, debu2. korang nak ke bende2 camtuh melekat kat kaki korang n sekaligus korang bawak masuk rumah.

1) korang nak ke rehat2,duduk2,baring2 kat rumah korang bile korang dah kotori lantai rumah tu dengan NAJIS?
nak???

2) bagi muslim, rumah tuh tempat korang solat (selain masjid n surau).bagi yang bukan muslim pon, korang sembahyang kan.
korang nak ke solat dan sembahyang kat tempat yang kotor. selesa ke?dalam agama pon da bagitau kepentingan menjaga kebersihan. kan?kan?kan?

3) rumah adalah tempat untuk korang hidup, makan2 ngan family, korang nak ke hidup dalam kawasan yang da kotor,hanya sebab korang malas nak pakai kasut bile keluar rumah.


akibatnye?
kita might be dapat penyakit. paling simple punye penyakit pon kaki masuk cacing.
ingat tak dulu mak kite pernah jerit2 dari dalam rumah, time tu kite main kejar2 kat luar rumah,tak pakai kasut. then mak jerit,
"sayang anak mak, main tu pakai kasut yunk.nanti kaki masuk cacing..."
http://www.emocutez.com

ok..bende yang lebih kurang sama jadi bila kita bawak masuk kasut dalam rumah.
kasut korang yang korang guna untuk luar rumah, korang bawak masuk.
imagine, segala bende2 kotor yang korang pijak kat luar rumah korang bawak msuk sekali sebab bende tu da melekat kat kasut korang.

bagi yang duk hostel pulak, bawak masuk kasut dalam bilik.
aku tau korang takut kasut korang kena curi, tapi at least, tanggal dulu kasut tu, then bawak guna tangan g letak kat rak kasut dalam bilik. tak membazir mana pon tenaga korang kalau tunduk jap ambek kasut kat kai,then letak kat rak.k?
lagi2 kasut yang korang guna untuk masut toilet, elok2 da menapak kat tempat khazanah tu, korang menapak plak dalam bilik.
kalau rumet aku yang buat, memang aku da jerit2 dari 10km, "nak bawak mane kasut tu?naik katil?jangan nak ngengada..."
http://www.emocutez.com

aku tendang2 pintu bilik tu.


so, point penting kat sini.
jaga la kebersihan rumah/bilik korang dengan :
1) pakai kasut bila keluar rumah,basuh kaki before masuk rumah
2) jangan sesekali menapak dalam rumah/ bilik dengan pakai kasut.

tammat!
adios ..gogos..

http://www.emocutez.com




terima kasih.kalau suka sila like!

No comments:

Post a Comment